ALFREDO RODRIGUEZ

 

Genialny kubański pianista Alfredo Rodriguez wystąpi w Krakowie po raz pierwszy. Projket rekomendowany jest jako Quincy Jones Presents. „Ten młodzieniec sprawia, że czuję się jeszcze szczęśliwszy niż zwykle. Na tym właśnie polega przecież muzyka” – mówi o swoim podopiecznym wielki Quincy Jones
Alfredo Rodriguez, 24 letni kubański pianista jest jednym z największych odkryć muzycznych ostatnich sezonów nazywany nową, wschodząca gwiazdą w USA. Jest gościem prestiżowych festiwali, otrzymuje entuzjastyczne recenzje, opinie krytyków, dyrektorów największych festiwali, autorytetów muzycznych jak Quincy Jones, Herbie Hancock, Wynton Marsalis, Michel Legrand. W 2006 roku został jednym z 12 pianistów z całego świata, którzy wystąpili na prestiżowym Montreux Jazz Festival. To był jego pierwszy koncert poza Kubą i ten niezwykle błyskotliwy debiut otworzył mu drogę do kariery. Na tym festiwalu odkrył go Quincy Jones słynny kompozytor, producent, muzyk wielokrotnie nagradzany Grammy który, stał się jego mentorem, partnerem muzycznym i producentem. Kubański pianista otrzymał wiele zaproszeń i wystąpił w tak prestiżowych miejscach jak: Newport Jazz Festival, Playboy Jazz Festival w Hollywood, Music Festival w Austin w Teksasie, Detroit Jazz Festival, Monterey Jazz Festival, San Francisco Jazz Festival, Gilmore Jazz Festival. Solowym koncertem uświetnił prestiżowe Winspear Opera AT& Performing Art. Center w Dallas obok Herbie Hancocka, Michel Camilo. Alfredo Rodriguez jest synem znanego kubańskiego muzyka nazywanego „Elvisem Kuby”. Urodził się w Hawanie. Studiował fortepian w prestiżowym Manuel Saumell Classical Music Conservatory w Hawanie. Inspiruje go muzyka Bacha, Beethovena, Strawińskiego, Monka, Billa Evansa, Herbie Hancocka i swego mentora – Quincy Jones’a. Z Quincy Jonesem skomponował muzykę „ Better City, Better Life” która stała się oficjalną melodią/piosenkę World Expo 2010 w Szanghaju. Słynny muzyk i kompozytor został jego producentem.

Każde nagranie kubańskiego pianisty i kompozytora Alfredo Rodrigueza opowiada jakąś historię. Jego albumy nie są zbiorami utworów muzycznych, ale opowieściami przekazywanymi w charakterystyczny, wyróżniający się sposób, z wyraźnym punktem widzenia oraz przeznaczenia. W „Tocororo”- jego nowym albumie dla Mack Avenue Records – przekazywane przez niego opowieści symbolizuje narodowy ptak Kuby – Tocororo. Tytułowy Tocororo jest ptakiem, który w klatce umiera ze smutku, odzwierciedla on nie tylko samo dążenie do wolności, ale też jej konieczność. Pozostałe znaczenia, symbole zawarte na tej płycie, to też inne cechy, które każdy ptak reprezentuje: wolność, podróż, oraz zapylenie krzyżowe. W przypadku Rodrigueza ten ostatni aspekt rozumie się jako zapylenie krzyżowe jego kubańskiej kultury z wszystkimi innymi kulturami, których doświadczył podczas całej swojej muzycznej podróży. „To, co chciałem zrobić podczas tego nagrywania, to otworzyć się na świat, a równocześnie uhonorować moje korzenie” mówi. „To również dlatego chciałem współpracować z artystami innych narodowości i odkrywać inne kultury”. 13 utworów z „Tocororo” obejmuje pięć oryginałów stworzonych przez Rodrigueza oraz świeże, nowe odczytanie klasycznego utworu Compay Segundo zatytułowanego „Chan Chan”, który stał się międzynarodowym hitem po fenomenie Buena Vista Social Club. Są także ukłony dla nowoczesnych kubańskich tekstów, takich jak „Venga La Ezperanza”, piosenkarza i autora tekstów Silvio Rodrigueza (zbieżność nazwisk), oraz „Sabanas Blancas”, muzycznej pocztówki z Havany autorstwa Gerardo Alfonso. Rodriguez zauważa, że ten niepokój, kontynuacja poszukiwania swojego miejsca i jego dźwięk jest wyraźnym powodem, dla którego zatytuował on swój album „Tocororo”. „To jest ptak narodowy Kuby i pozwala mi myśleć o własnej sytuacji, lataniu z miejsca na miejsce, zawsze szukając mojej prawdy, w różnych miejscach, w różny sposób,” mówi. A Tocororo jest ptakiem, który nie może żyć w niewoli. Ma lecieć albo umiera. „